数字基础设施建设与金融包容性发展:中国经验


2022年11月11日(星期五)15:30—17:00


腾讯会议号: 842 155 336


微信图片_20221019154528.jpg

Dr. Geng NIU is an Associate Professor at Southwestern University of Finance and Economics. He received his Ph.D. in Economics from Tilburg University in 2014. His research fields include Household Finance, International Finance, Corporate Finance and Digital Economy. His papers have been published in Journal of Banking & Finance, Journal of Economic Behavior & Organization, Journal of Business Finance & Accounting and Demography, among others.

发展包容性金融是促进共同富裕的重要手段。“十三五”期间,我国向农村地区实施了大规模“电信普遍服务工程”,该工程为约13万个行政村接入4G基站和光纤。本文将手工收集该期间约13万个数字基础设施建设行政村试点名单数据与中国家庭金融调查微观数据进行匹配,形成“行政村-家庭”微观大样本数据集。基于这一精细地理尺度和家庭数据,本文借助大规模准自然实验,利用双重差分法研究农村数字基础设施建设对家庭金融包容的影响。研究发现,“十三五”期间农村偏远地区数字基础设施建设显著推动了农村金融包容性发展。机制分析结果表明,农村数字基础设施建设显著改善了家庭信息获取环境、提高了家庭金融知识水平以及促进了家庭数字金融使用。异质性分析表明,在教育水平较低、人均收入较少以及距离银行网点越远的家庭,农村数字基础设施建设对家庭参与正规金融市场的影响越大。本文研究表明农村偏远地区数字基础设施建设缓解了金融资源分配不均的情况,有助于低收入家庭和弱势群体能够获得正规金融服务的机会,这为助力共同富裕提供了新的经验证据。

For more information of the seminar, scan the following QR code(s) to join Tencent QQ group (904 544 292) or WeChat group named "IAER Seminar (3)", please.

 


1666236102871488.jpg

QQ Group


微信图片_20221020110912.jpg

WeChat Group 

(QR code is valid until 27/10/2022)